Beste ouders/verzorgers,
Bij elk thema ontvangt u een themabrief, zodat u weet aan welke doelen uw kind op school werkt. Wij willen u vragen om regelmatig met uw kind te bespreken wat hij/zij op school geleerd heeft. U versterkt hiermee het leereffect. De lessen taal en (begrijpend) lezen zullen in het teken staan van het thema. Op de dinsdag- en donderdagmiddag werken de kinderen in de vak ateliers aan het thema. Vrijdagmiddag zijn er keuze ateliers. De kinderen mogen uit een lijst kiezen aan welk atelier ze mee willen doen. Aankomende periode kunnen de kinderen onder andere kiezen uit: koken (met specerijen), kunst (schilderen), sport (basketbal), natuur, ontspanning enz. De kinderen werken 2 keer 3 weken aan het keuze atelier.
De komende 8 weken staat het thema ’Ontdekkingsreizen’ in de hele school centraal.
In de startweek (8 t/m 12 september) vragen wij de kinderen een voorwerp mee te nemen naar school: een voorwerp dat ze mee zouden nemen naar een onbewoond eiland. Wilt u thuis met uw kind een voorwerp uitkiezen en bespreken waarom het precies dat voorwerp mee zou willen nemen? Op school gaan de kinderen verder in gesprek over hun voorwerp. Vrijdag 12 september openen we het thema met alle kinderen op het schoolplein. De kinderen gaan zich bewegen over het schoolplein onder begeleiding van het lied ’op een onbewoond eiland’. Als de muziek stopt, maken de kinderen een koppel met het dichtstbijzijnde kind. De kinderen vertellen kort aan elkaar welk voorwerp ze hebben gekozen en waarom ze dit voorwerp meenemen naar een onbewoond eiland.
Over de afsluiting van het thema wordt u nog geïnformeerd.
In het kort: Wat gaan we deze periode leren? Wilt u de specifieke doelen weten? Kijk dan in de bijlage van dit bericht!
- Groep 1-2-3: Juf Layla en juf Petra gaan komend weekend naar het strand. Zullen ze iets vinden wat ze maandag meenemen naar de klas? We gaan het samen met de kinderen ontdekken. Tijdens het thema worden verschillende begeleide activiteiten gedaan waar alle kinderen aan meedoen. Tijdens deze activiteit staat een observatiepunt centraal. De ouders van de kinderen in groep 1-2-3 worden in het weekbericht op vrijdag op de hoogte gehouden van de ontdekkingsreis.
- Biologie atelier: Hoe ontdekten ze vroeger nieuwe diersoorten? Hoe zit het met de uitspraak ’dappere dodo’? Kunnen wij een niet-bestaand dier bedenken en zo goed mogelijk tekenen?
- Kunst atelier: Kunst in de Gouden Eeuw. Hadden wij in Nederland veel kunstenaars en wie waren dat dan? Vindt iedereen elk schilderij even mooi? En zou ik ook een zelfportret kunnen maken?
- Geschiedenis atelier 1: Welke ontdekkingsreizigers waren er? Wanneer leefden ze? Wat hebben ze allemaal ontdekt?
- Geschiedenis atelier 2: Wat houdt de VOC in? Wat werd er verhandeld? Hoe zagen de vaarroutes eruit? Wat zijn specerijen en hoe smaken ze?
Als u zelf speciale kennis of materialen heeft aansluitend bij ons thema horen wij het altijd graag! We vinden het erg leuk als ouders via de lessen informatie met ons en de andere kinderen willen delen. Ook als u vragen of suggesties heeft horen we het graag.
Met hartelijke groeten,
Het team van de Tweewegen.