Stel cookie voorkeur in

Gezond leven: fruit-groente dagen en traktaties

Maandag en woensdag zijn fruit-groente dagen op de Tweewegen!

Gezonde traktaties … bestaan die?

Chips en snoep zijn populair. Toch geven we u graag een aantal tips voor gezonder trakteren:

  • Maak de traktatie niet te groot; de kinderen hebben anders geen trek meer in de middaglunch.
  • Kies bij zoete traktaties niet voor plakkerig snoep (vaak met veel suiker) zoals chocolade, toffees en drop. Die zijn slecht voor de tanden.
  • Maak hartige traktaties niet te groot. Ze bevatten namelijk veel zout en vet (bijvoorbeeld kaas en worst).
  • Het hoeft niet altijd iets te zijn om te eten. Denk eens aan een kleurplaat, stoepkrijt, een spelletje of bellenblaas.
  • U hoeft echt niet duurder uit te pakken dan uw buurvrouw!
  • De kinderen trakteren alleen hun eigen klas en niet broertjes/zusjes of andere kinderen in de overige klassen.

Voorbeelden van een tussendoortje voor tijdens de ochtendpauze:

  • Groente: bijvoorbeeld worteltjes of stukjes winterwortel, schijfjes komkommer, paprikareepjes, een tomaat of een stengel bleekselderij.
  • Fruit: bijvoorbeeld appel, mandarijn of banaan. Moeilijk te schillen fruit kan geschild mee naar school in een plastic doosje.
  • Volkoren graanproducten zoals kleine broodjes, soepstengels of rijstwafels. U kunt ook kiezen voor volkoren koekjes of cakejes die niet te veel suiker bevatten.
  • Zuivelproducten, zoals een beker melk of een bakje yoghurt. U maakt de yoghurt lekkerder met een lepeltje jam.
  • Kaas uit het vuistje.
  • Boterham met tomaat, komkommer, Hüttenkäse, geprakte banaan of ander gezond beleg.
  • Versgeperste groente- of vruchtensapjes.
  • En uiteraard kunt u gebruik maken van de schoolmelkvoorziening. Meer informatie hierover kunt u vinden onder het kopje schoolmelk.